vrijdag 13 januari 2012

HOME MAKE OVER!

Opeens was ik het zat. Er móést iets veranderen!

Ik heb de luxe te beschikken over drie kamers boven en van een van die kamers had ik, toen ik hier kwam wonen een 'studeerkamer' gemaakt. Ik zet studeerkamer tussen aanhalingstekens, omdat de kamer, ondanks het feit dat er een bureau en een boekenkast vól met (studie)boeken staan, meer een rommelkamer was geworden. Er stonden koffers, een stofzuiger, volle zakken met oude kleding, een keukendeur en zelfs de oude keukentafel van mijn moeder die hier ooit als eetkamertafel gefungeerd had, toen ik er nog niet uit was wat voor eetkamertafel ik wilde hebben.

Bovendien stond er een kledingrek, waar al mijn jasjes, vesten, jurkjes en pantalons aanhingen. In al die tijd dat ik hier woon, had ik namelijk nooit een fatsoenlijke kast gehad. Ik vond het te duur, te veel werk, en vond het wel best om een deel van mijn kleding aan het rek te hangen, een deel in mijn ladekast in mijn slaapkamer te leggen (ik vond zelfs truien achterin de lades waarvan ik niet eens meer wist dat ik ze nog had!) en het andere deel in de 'logeerkamer' op het bed te gooien (vooral beddengoed, dat ik niet eens opvouwde, maar zo bovenop het bed gooide, omdat ik er anders geen plek voor had). Toegegeven: erg praktisch was het niet. En toen ik afgelopen vrijdag de 'studeerkamer' binnenkwam en zag dat het kledingrek in elkaar was gezakt (op zich niet zo erg, de kleding hing zo juist precies op mijn hoogte, haha), kreeg ik het opeens in mijn hoofd: Hier moest iets aan veranderen. En wel nu!

Ik had er al vaker over nagedacht. Om van de 'logeerkamer' een inloopkast te maken. De kamer is klein, maar voor een inloopkast juist huge. Ik had nog twee kledingroedes, die ik ooit nog met Ulises bij de Ikea had gekocht, die nog in het plastic verpakt waren en waar ik dus nooit iets mee gedaan had. Ik ging naar de site van Ikea. En vond de Expedit boekenkast (waarvan dus ook al een variant op de 'studeerkamer' staat) en besloot dat die kast perfect zou zijn om mijn truien, shirtjes, rokjes en beddengoed in kwijt te kunnen.

Ik begon te meten. Eerst de lengte van de roedes en op een of andere manier was ik in de veronderstelling dat twee Expedit kasten niet zouden passen. Ik reed naar Ikea en kocht één kast. Ik whatsappte mijn broertje en vroeg hem of ik zijn boor mocht lenen (waarop hij antwoordde dat hij geen tandarts was...) en besloot mijn plan uit te voeren. Op zaterdagochtend kwam hij langs om de boor te brengen, waarop ik hem vroeg of ik ook even gebruik mocht maken van zijn spierballen. Samen verhuisden we het logeerbed (waar ik inderdaad in dit stukje over schreef) naar de 'studeerkamer'. Hij vroeg me of ik me zou redden met de boor, want ik had nog nooit eerder geboord, maar verzekerde hem dat het goed zou komen. "Laat mij maar schuiven!" zei ik, waarop hij vertrok.

's Middags had ik de Expedit kast in elkaar gezet en had ik de roede aan de ene kant in de muur en aan de andere kant in de kast geboord. Helemaal waterpas (zelfs zonder waterpas!), toen ik tot mijn verbazing zag dat er genoeg ruimte was voor nóg een Expedit kast. Ik vroeg me af wat er mis was met mijn meetvermogen, maar ik besloot er niet te lang bij stil te staan. Ik sprong in de auto en reed naar de Ikea, waar ik enthousiast met karretje en al bij stelling 14 aankwam om er achter te komen dat juist díé Expedit variant uitverkocht was. Dinsdag zou hij er pas weer zijn.

Ik baalde als een stekker, want ik wilde natuurlijk graag afmaken waar ik aan was begonnen. En omdat ik niet niets wilde doen, besloot ik zondags met mijn tweede project te beginnen. Het schilderen van mijn twintig jaar oude badkamer. Ik was de matte grijzige tegels met op sommige zelfs beeldige blauwe bloemetjes al tijden spuugzat. Om nog maar te zwijgen van de lelijke donkergrijze voegen en de schimmel in de dikke donkergrijze kitranden in de douche. Ik besloot dat iemand als ik geen genoegen meer kon nemen met zo'n ouderwetse rotzooi en vond dat er drastisch iets moest veranderen. Maar voordat ik daar aan kon beginnen, moest ik eerst wat dingen slopen. Doucheplankjes, een oude spiegel en een oude wc-papierhouder. Ik was nog niet eens klaar met slopen of ik had al spierpijn en toen moest het schilderen nog beginnen. Ik stopte de gaten in de tegels en de voegen dicht met allesvuller, waarna ik eindelijk kon beginnen met schilderen. 's Nachts om half één was ik klaar en had ik een spierwitte badkamer.

De volgende ochtend werd ik wakker en schilderde de boel nog een keer over. Ik kocht bij de Hema nog een pot hoogglans RAL 9010 om de oude verroeste radiator te schilderen en besloot toen maar meteen de kozijnen en plafondplinten mee te pakken, die ik notabene zelf destijds gelig had geschilderd (vreselijk!). Mijn moeder kwam langs en kreeg een rolberoerte bij het zien van de potten verf, de fles terpentine, de schroevendraaiers, de rollen afplaktape, de klauwhamer, de rolmaat, de vuile doeken, de vuilniszakken en de kranten die op de grond lagen, waardoor ze binnen vijf minuten weer was vertrokken. Het maakte me niet uit, want ik was content met hoe de badkamer was geworden. De grijze voegen waren weg, de blauwe bloemetjes waren weg, de kitranden waren weg en... de schimmel was weg!

Dinsdags sprong ik weer in mijn auto om de tweede Expedit kast op te halen. Binnen een half uur had ik hem in elkaar geschroefd en de tweede kledingroede tussen de twee kasten geboord. Ik keek ernaar en klopte met mijn rechterhand op mijn linkerschouder, terwijl ik een vreugdedansje maakte. Was me dat even goed gelukt! Ik sprintte naar de 'studeerkamer' waar het kledingrek met mijn mooie vesten en jasjes nog steeds in elkaar gezakt stond en begon als een bezetene alles over te hevelen naar mijn nieuwe kast. Ik haalde de truien uit mijn ladekast en legde ze netjes op de Expedit planken en ik vouwde voor het eerst sinds ik hier woon mijn beddengoed op en legde ze eveneens netjes op een plank. Project 1 was klaar. En hoe! Ik gooide de foto meteen op Facebook.


Woensdags maakte ik de badkamer af. Ik boorde mijn nieuwe wc-rolhouder aan de muur en boorde een plankje aan de muur boven de wc. Ik plakte tegelstickers van de Xenos op de tegels als decoratie en ik plakte mijn nieuwe spiegel met spiegellijm aan de muur. Ik zette er een bekertje onder als ondersteuning, zoals op de beschrijving stond, maar ik merkte dat de spiegel niet goed plakte. Ondertussen hing ik nog even de lamp in mijn nieuwe inloopkast opnieuw op, omdat die naar beneden was gezakt (wat zakt er toch veel naar beneden in dit huis! Zou er daarom geen man bij me blijven? Doordenkertje… Haha!) en toen ik 's avonds tegen tienen de 'studeerkamer' die nu met de komst van het logeerbed dus ook 'logeerkamer' was geworden, aan het stofzuigen was, hoorde ik opeens een enorme knal. Ik wist meteen wat het was en een kleine blik om het hoekje bevestigde mijn vermoeden. De spiegel was naar beneden gedonderd. In duizend stukjes. Ik besloot het te laten liggen en bedacht me dat omdat alles zó goed was gegaan, er wel iets mis móést gaan. Ik at nog een pasta'tje (want ik had hónger!) en tegen twaalven besloot ik dat terwijl ik de boel opruimde, scherven over het algemeen geluk brachten en dat deze dat ook zouden doen.


Een goed begin van een gelukkig 2012 zullen we maar zeggen!

De badkamer vóór de make over (om maar even aan te geven hóé erg het was...)

De badkamer na de make over (een nieuwe badkamer voor 27 euro!)

7 opmerkingen :

  1. Meer foto's volgen nog! Uploaden duurt even... Pffffffff!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Las je reactie op Denise's blog, even Googelen en tadaa: gevonden! Ziet er mooi uit hoor! Mijn handen jeuken ook zo af en toe in mijn kamer, maar helaas mag ik van mijn huisbaas niets schilderen, aan de muur hangen of wat dan ook. Ik zal om meerdere redenen een gat in de lucht springen als ik hier weg ben (lang verhaal, haha)!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Floor: Leuk dat je me gevonden hebt! Maar, ben jij dan AC of ben je weer iemand anders? Balen in ieder geval dat je niet eens wat aan de muur mag hangen! Schilderen kan ik nog begrijpen, maar kan me voorstellen dat je je er niet echt thuis voelt op deze manier. Hopelijk komt er gauw verandering!

      Verwijderen
    2. Nee, ik reageer met de naam Floor84, weer iemand anders dus, haha!
      M'n complimenten voor je badkamer trouwens, wat een paar lagen verf en wat accessoires al niet kunnen doen!

      Verwijderen
    3. @Floor: Ik dácht al dat je Floor84 was! Ik zie je geregeld voorbij komen bij Denise. Nogmaals superleuk dat je me gevonden hebt! Thanks voor je compliment over mij badkamer. Ongelooflijk wat één potje verf kan doen! Het was zo gepiept, dus achteraf had ik het véééééél eerder moeten doen, haha!

      Verwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hey wat leuk die oplossing van de expedit kast! was een beetje aan het googelen en kwam hierop uit.
    Vraagje... is de expedit kast sterk genoeg om die stang te houden? Bij Ikea zeggen ze namelijk dat dit te slap hiervoor is wanneer je er kleding aan gaat hangen.
    Wat is jou ervaring hiermee?

    Leuk ook die badkamer make-over, zou ook wel iets voor hier zijn,.. gewoon met tegelverf?
    Woon je in een huur of koopwoning?
    Groetjes
    Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen