donderdag 19 januari 2012

IQ TEST

Dat is toch wel typisch. Dat je niet eens van plan was om zo’n test af te leggen, sterker nog, dat je niet eens wíst dat de test nationaal afgenomen zou worden, maar dat je er via Facebook achter komt en dan toch maar meedoet. Niet eens omdat je twijfelt aan je intelligentie of omdat je toevállig net aan het oriënteren bent op master studies en benieuwd bent of je daar qua intelligentie überhaupt wel geschikt voor bent. Maar gewoon. Omdat het leuk is. Omdat een groot deel van Nederland op hetzelfde moment dezelfde test aan het afleggen zou zijn en omdat ik stiekem toch wel heel erg benieuwd was naar de uitslag. En dat de uitslag dan zó goed is, dat je het opeens zeker weet: die master studie, die gaat er komen!

Ik maakte een paar stomme fouten. Zoals fouten meestal stom zijn, achteraf gezien. Het eerste gedeelte, het taalgedeelte, ging goed. Maar toen de spreekwoorden kwamen, wist ik dat ik de mist in zou gaan. Toch had ik er maar één van de drie fout. Aan de klauw kent men de leeuw, was een spreekwoord waar ik nog nooit van gehoord had, maar die ik nu niet snel meer zal vergeten. De rekensommen gingen verbazingwekkend goed; ik heb volgens mij een verlate reken-/wiskundeknobbel ontwikkeld. Echt, waar wiskunde op het VWO voor mij Chinees was, haalde ik later tijdens mijn studie zelfs achten voor het vak. En niet toevallig, nee, ik snápte het daadwerkelijk. Er ging een wereld voor me open. Dus zo verbazingwekkend is het dan ook weer niet dat die vragen zo goed gingen.

In het logica-gedeelte ging ik iets vaker de mist in dan ik gedacht had. Ik ben er normaliter vrij goed in, zoals alle vrouwen, zo werd gezegd, maar nu moest ik helaas met (volgens mij) drie vragen verstek laten gaan. Mijn korte termijn geheugen daarentegen was vrij goed en ik moet eerlijk zeggen dat daar een vraag tussen zat die ik per ongeluk goed had. En van de drie vragen over het lange termijn geheugen had ik er gelukkig ook maar eentje fout.

Al met al vond ik de test lastig. Als ik in de zaal had gezeten was ik waarschijnlijk een paar keer te laat geweest met drukken voor het antwoord en ik was dan ook verbaasd toen de juiste antwoorden voorbij kwamen. Het ging redelijk goed, ik zat op tien fouten, totdat die laatste lange-termijn-geheugen-vraag voorbij kwam en ik nóg een foutje moest aanstrepen. Elf fouten dus.

En wat bleek nou? De beste score in de zaal was iemand met niet meer dan… elf fouten! Ik zou dus de beste score gehad hebben als ik in de zaal had gezeten! Je zóú dan denken dat de mevrouw met deze score en ik hetzelfde IQ hebben, maar wat bleek? Madame viel in de categorie 50+, waardoor zíj een IQ had van 149 en ik… Ik ‘slechts’ 137.

Maar niet getreurd hoor. Ik ben pas 29, dus tegen de tijd dat ik de vijftig gepasseerd ben, is mijn IQ zo hoog dat de test op hol zou slaan, omdat hij mijn intelligentie niet aan zou kunnen. Haha! Grapje natuurlijk. Maar even zonder dollen. 137! Da’s nie slecht! Sterker nog, da’s hartstikke goed! Dat is iets waar je mee thuis kan komen! Het is gelijk aan universitair + niveau en dat, dames en heren, ga ik niet onder stoelen of banken steken. Daar ben ik trots op!

En dat ik dan net van de week bezig was met oriënteren op master studies. Dat is dan weer toevallig. Voor zover toeval bestaat natuurlijk. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat Murphy zijn wet weer eens aan het toepassen was, zoals hij hier al eens deed, of werkt die goeie man juist andersom? Hoe het ook zij, deze uitslag is wel degelijk een extra motivatie om aan zo’n studie te beginnen. Welke dat wordt? Ik heb een voorkeur. Stay tuned en het zal vanzelf duidelijk worden of ik mijn IQ daadwerkelijk ga toepassen binnen een wetenschappelijke omgeving of dat het getal 137 slechts een getal blijft, een uitslag van een testje op televisie waar verder geen waarde aan wordt gehecht.

Spannend!


PS: Ik pin me er niet op vast hoor, op die test. Het is maar een momentopname. Ik heb ook wel eens zo’n test tijdens sollicitaties afgelegd, waarbij ik ooit, toen ik héél slecht in mijn vel zat, met de hakken over de sloot ‘geslaagd’ was, terwijl ik bij een sollicitatie een jaar eerder, juist met vlag en wimpel slaagde. Bizar hoe de uitslag kan verschillen.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten