dinsdag 7 juli 2015

BOURGONDISCH BRUGGE

Of bijzonder Brugge. Bizar Brugge? Nee. Beeldschoon Brugge. Bezienswaardig Brugge. Bewonderenswaardig Brugge. Belachelijk Brugge.


Belachelijk? Ja, belachelijk! Belachelijk dat ik zo onwetend was over zo'n prachtige stad als Brugge. Dat ik er eigenlijk best wel onvoorbereid naar toe ging. Vorige week. In mijn uppie in mijn C1'tje. Over de Nederlandse snelwegen met Concert at Sea op de radio en zodra ik de grens over was, was het een live-verslag van Rock Werchter dat door mijn speakers schalmde. Belachelijk dat ik er ter plekke pas achter kwam hoe mooi het er is. Dat de binnenstad op de Werelderfgoedlijst van Unesco staat, dat had ik wel gelezen, een paar dagen van tevoren. Dus ik verwachtte wel iets. Maar dat het daadwerkelijk zó mooi zou zijn. Nee, dat wist ik niet.

In mei was ik in Rome. Lees hier. Ik schreef dat Rome een openluchtmuseum is. Niets aan gelogen. Maar toen was ik duidelijk nog niet in Brugge geweest. Waar het in Rome stikte van de toeristen, die eigenlijk het straatbeeld een beetje verpestten, viel dat in Brugge reuze mee. Ik hoorde veel Frans, Duits en natuurlijk Spaans op straat, maar het stikte er niet van. Van de toeristen. Sommige straten waren zelfs leeg!

Oude bruggen, kronkelende straatjes, authentieke pleintjes. Terrasjes, de Belfort van Brugge aan de Grote Markt, waar ik geen tijd genoeg voor had om te beklimmen. Het provinciaal hof aan diezelfde Grote Markt en dan die gekleurde gevels, tegenover de Belfort waar een hitsige ober, die me met u aansprak, een poging waagde. Een rommelmarkt, lekkere mosselen, een goeie wafel en een echt Brugs biertje. Wandelen, struinen. Chocoladewinkeltjes, souvenirwinkeltjes en ook gewoon een drukke winkelstraat op zaterdagmiddag. Mango, Zara, H&M, Steps. Je kent het wel. En dan mijn uitermate getrainde oriëntatievermogen dat me zo weer terug naar mijn budgethotel bracht. Via een weggetje door het park, zo weer terug bij de plek waar ik sliep.

Ik was er maar 24 uur. Veel te kort. Waarom zo kort? Het was een opdracht. Een mystery opdracht. Veel kan ik er niet over vertellen, maar het hotel waar ik verbleef en ook echt wel even door heb gebracht heeft van mij een beoordeling ontvangen. Goed, slecht, matig? Het maakt niet uit. Al was het bagger geweest. Ik had Brugge niet willen missen. Het is er práchtig!

Geen opmerkingen :

Een reactie posten