zondag 25 augustus 2013

BROMVLIEG

Als ik een bromvlieg was, dan zou ik de hele wereld over vliegen.


Dan zou ik eerst beginnen in Europa. Over de Alpen naar Italië. Lekkere pizza's eten in Toscane. Door naar Elba waar Napeleon werd verbannen. Ik zou naar Spanje vliegen. Naar Andalusië en naar de Algarve in Portugal. In zou nog even gaan buurten langs de Côte d'Azur, in Saint Tropez en in Monaco. Dan zou ik doorvliegen naar Griekenland. Naar Santorini en Kos en de geschiedenis induiken in Athene.

Ik zou doorvliegen naar Egypte en de piramides bewonderen. Ik zou over de Sahara vliegen en met lede ogen de armoede in de rest van het Afrikaanse continent aangluren. Ik zou over Mauritius en de Seychellen weer naar boven vliegen. Het Midden-Oosten bekijken, over het hoogste gebouw ter wereld in Dubai vliegen en dan verder richting het oosten. Iets omhoog naar Siberië. Maar niet te lang, want daar is het veel te koud. Via India zou ik over Nepal vliegen. Ik zou dwars door het Himalaya gebergte gaan en over de Mount Everest vliegen. Gewoon omdat het kon. En in Zuid-Oost Azië zou ik mijn eerste pauze nemen. Lekker chillen in een hangmat op het Thaise Ko Samui en 's nachts een fullmoonparty'tje meepikken op het strand.

Ik zou doorgaan naar Australië en langs het Opera House in Sydney vliegen. Ik zou langs de kust vliegen, maar niet te lang. Want ik zou daarna een hele lange vlucht naar het Amerikaanse continent maken. Dwars over de Pacific. Hoe vet is dat. Ik zou de Verenigde Staten bekijken. Over de Grand Canyon vliegen en daar zou ik niet eens een helikopter voor nodig hebben. Ik zou omhoog gaan. Naar Canada en Alaska. Wilde dieren spotten. Beren enzo. Ik zou verder vliegen naar Chicago en zo door naar New York. Even een korte pauze op het Empire State Building, of nee! On top of the rock. Omdat vanaf daar het uitzicht beter is. Chillen in Central Park en vooral Times Square vermijden. Dan omlaag, naar Washington en het witte huis binnenvliegen. Bij Barack op zijn schouder gaan zitten, maar niet te lang, want hij zou me zomaar eens dood kunnen meppen. Daarna verder omlaag.

Naar de Caribbean. Lekker chillen met een cocktail op het strand. Oude bekenden en vrienden bezoeken op Curaçao en daarna hetzelfde een stukje zuidelijker doen, in Argentinië. Ik zou naar Peru gaan en over de Machu Picchu vliegen en daarna verder naar het zuiden. Over het Andesgebergte naar Ushuaia. Naar Tierra del Fuego en nog eventjes verder naar Antarctica. Want wie kan er nou zeggen dat ie dáár geweest is? Vervolgens zou ik verder gaan, weer oostelijk. Richting Afrika, dwars de Atlantic over. Uitrusten in de Sahara en vervolgens weer heel voorzichtig omhoog gaan. Terug naar Nederland. Want in Nederland, daar ben ik toch het liefst.

Maar ik zou níét mijn huis binnenvliegen. Of all places in the world, met alle vrijheid van de wereld die een bromvlieg heeft, zou ik me niet door een vliegengordijn heen murwen en vervolgens mijn huisje binnenvliegen. Om vervolgens áchter een rolgordijn te gaan zitten brommen, omdat ik denk dat ik via die route weer naar buiten kan. En daarmee grote ergernis opwek bij de bewoner van mijn huis en het overgrote risico loop een vliegenmepper op mijn smoel te krijgen, wat ik zomaar eens niet zou kunnen overleven.

Nee. Ik geloof niet dat ik dát zou doen...

Geen opmerkingen :

Een reactie posten