woensdag 22 januari 2014

PAI

Een wietlucht.

Ik lig in de hangmat. De hangmat voor de houten bungalow. Een houten huisje met alleen een bed en een tafeltje. De badkamer zit achter de deur. Buiten. Wel overdekt, maar buiten. Vanavond al bezoek gehad van een kikker. Een mosterdgele. Een lelijke. In Costa Rica waren ze mooier. Groen met rode ogen. Je ziet ze vast voor je.

Ik ben in Pai. Schreef ik gisteren nog hoe gemoedelijk Chiang Mai was, ik was toen duidelijk nog niet in Pai geweest. Nog even noordelijker, dichtbij de grens met Myanmar. Het is een dorpje. Met een stuk of tien straten. Laten het er vijftien zijn. Er wonen iets meer dan 2000 mensen. Van oudsher. Maar die inwoners... zij zijn niet degenen die het straatbeeld bepalen.

Het zijn namelijk de hippies. Verwilderde blanke mensen. Blonde, gebruinde, magere mannen met baarden, uitgegroeide dreadlocks, hemdjes en te wijde broeken. Vrouwen met dezelfde dreadlocks, wijde shirts, piercings en afgetrapte slippers. En daar loop ik dan tussen. Eyeliner, parels in de oren en een Guess horloge. Niet wat je noemt een goede match.

Maar ik ben hier niet voor de verwilderde backpackers, ik ben hier voor mezelf. Pai is namelijk een bergdorp. En in de bergen die om dit ienieminie dorpje liggen is van alles te zien. Watervallen, een canyon, er zijn hotsprings en een strawberry farm. Aan de andere kant van het dorp hoog in de bergen een heel groot wit buddhabeeld dat ik vanmiddag vanuit de verte al even zag. Volgens Wikipedia staat ie pas in de grondverf en is het de bedoeling dat het beeld uiteindelijk goud van kleur wordt. Hoe kon het ook anders.

Met de scooter is de sightseeing goed te doen. Maar anderhalve dag hier is genoeg. Alle bezienswaardigheden zijn te bezoeken er is ook nog tijd om te relaxen. In de hangmat. Heerlijk. Jammer dat het 's avonds zo berekoud is!

En nu? Op naar het zuiden! Naar de eilanden! Naar het strand. Naar de warmte en de zon! Mijn bikini uit de backpack en mijn zes (!) boeken verslinden. Een week lang. Misschien op een eiland, misschien op meerdere. Ik zie het wel, zoals een échte backpacker betaamt.

Maar dan wel mét eyeliner, parels en Guess horloge!




Geen opmerkingen :

Een reactie posten